Werkgeversverklaring - Vallei & Heuvelrug Hypotheken
Onafhankelijk advies
De laagste rente
Service & kwaliteit

Werkgeversverklaring

Als je een hypotheek aanvraagt, dan wil de geldverstrekker allerlei documenten zien. Zo vragen ze om bijvoorbeeld een geldige legitimatie, getekend koopcontract, een taxatierapport en ook een werkgeversverklaring (als je in loondienst bent). Maar wat is een een werkgeversverklaring nu precies en hoe kom je eraan? Wij leggen het je graag uit. Download de werkgeversverklaring

Wat is een werkgeversverklaring?

Een verklaring van je werkgever is een document dat door je werkgever wordt verstrekt met informatie over je dienstverband. Hierin verklaart je werkgever bijvoorbeeld het soort contract dat je hebt en hoeveel je verdient. Deze verklaring helpt de bank om een beter beeld te krijgen van je financiële situatie en werkzekerheid.

Wat staat er op een werkgeversverklaring?

Een werkgeversverklaring bevat verschillende vragen over je werk en inkomen. Deze vragen worden ingevuld en ondertekend door je werkgever. Onderstaande onderwerpen komen erop terug:

  • Gegevens werkgever: adresgegevens werkgever.
  • Gegevens werknemer: je persoonlijke gegevens en ook sinds wanneer je in dienst bent en wat voor functie je hebt.
  • Aard van het dienstverband: heb je een vast contract, tijdelijk contract en is er sprake van een proeftijd?
  • Verklaring voortzetting dienstverband (indien van toepassing): als je nog geen vast contract hebt, kan je werkgever hier invullen of ze van plan zijn je dienstverband te verlengen.
  • Inkomen: hier vult de werkgever je bruto jaarsalaris, vakantiegeld en eventuele andere toeslagen in.
  • Leningen: heb je een lening afgesloten bij je werkgever?
  • Ondertekening

Is een werkgeversverklaring hetzelfde als een intentieverklaring?

Op de werkgeversverklaring moet je werkgever informatie geven over de aard van je dienstverband. Hierin geeft je werkgever aan of je een vast of tijdelijk contract hebt en of er sprake is van een proeftijd. Als je een tijdelijk contract hebt, krijg je te maken met een intentieverklaring. Dit is geen aparte verklaring en kan je werkgever ook gewoon invullen op de werkgeversverklaring. Er is namelijk ook een blok met ‘verklaring voortzetting dienstverband’. In het geval van een tijdelijk contract vult je werkgever hier in of ze van plan zijn je dienstverband te verlengen en zo ja of dit dan een vast of een tijdelijk contract wordt. Dit noemen we ook wel de intentieverklaring.

Hoe vul je (als werkgever) een werkgeversverklaring in?

Het komt regelmatig voor dat een werkgeversverklaring voor je hypotheek niet op de juiste manier is ingevuld. Banken controleren hier erg streng op en het is dan ook belangrijk dat je werkgever het formulier volgens de richtlijnen invult.

  • De verklaring wordt door één persoon ingevuld.
  • Indien deze wordt ingevuld met pen, dan moet dit dezelfde kleur pen zijn voor het gehele formulier.
  • Correcties zijn niet toegestaan. Is er een fout gemaakt? Dan moet het formulier opnieuw worden ingevuld.
  • Het bruto jaarsalaris moet overeenkomen met het salaris op de loonstrook van de werknemer
  • Alle vragen moeten zijn beantwoord/ aangekruist en het document moet ondertekend zijn. Let op. Is de verklaring voortzetting dienstverband van toepassing? Dan is daar een extra handtekening nodig.
Download het invulmodel van de NHG werkgeversverklaring 2024

Download het invulmodel van de NHG werkgeversverklaring 2024

Gelijk aan de slag met het invullen van een verklaring voor jou werknemer? Download hieronder dan de standaard NHG werkgeversverklaring. Dan weet je zeker dat je het juiste document hebt.

Download de werkgeversverklaring

Maak een afspraak

Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een van de reviews!